Ingen bryr sig
Ja, det låter hårt. Men den bistra sanningen är att väldigt få bryr sig om ditt företag och vad du har att säga om era tjänster. En nyhet som kommer ”inifrån och ut” får sällan mycket uppmärksamhet. Utgå därför alltid ifrån att ingen bryr sig och vänd sedan på perspektivet. Vilka utmaningar eller intressen har din målgrupp? Där kan du hitta intressanta utgångspunkter och idéer för ämnen att skriva om.
Gör dig relevant
Vi möts av en anstormning av nyheter överallt. För att nå igenom bruset behöver det du har att säga kännas relevant. Det kan du uppnå ta avstamp utifrån det som händer i omvärlden. Är det bokslutstider, semester eller rapporterar media om nyheter som berör din bransch? Gör dig relevant genom "kroka i" aktuella händelser. Läs till exempel våra reflektioner på Finansinspektionens rapport om konsumentskydd.
Hitta vinkeln
Det här kan låta lite pretentiöst, men det handlar helt enkelt om att vässa till texten så att den blir fokuserad och intressant att läsa. Du har ämnet som målgruppen är intresserad av, en händelse i omvärlden som gör det relevant – sen knyter du ihop de två med en vinkel som fångar läsarens intresse.
Ett kort exempel
För att göra den här metoden mer konkret, kan vi utgå från ett verkligt exempel. För snart två år sedan skrev jag ett pressmeddelande om hur du undviker att få betalningsanmärkningar under sommarsemestern. Det ledde till en artikel i Aftonbladet och senare även en bloggpost som anpassats efter målgruppen, då den handlade om hur företag kan undvika betalningsanmärkningar under ledigheter. I detta exempel ingick alla ingredienser ovan.
- Ett ämne som berör – Ingen vill ha betalningspåminnelse eller inkassokrav. Det är ett ämne som är intressant både för företag och privatpersoner. Ämnet är även relevant för Lowell att prata om i vår roll som inkassoföretag och expert inom området.
- Relevans – Inför ledigheter och sommarsemestrar är risken att missa fakturor och betalningar större än normalt. Därför blev ämnet relevant just under sommaren. Sommarsemestern blev "kroken" som vi hängde upp nyheten på.
- Vinkel – Undvik betalningspåminnelser under semestern blev vinkeln. Det är tydligt i rubriken och hela texten handlar om det här ämnet ur olika infallsvinklar.
Sammanfattning
För att nå fram med ditt budskap finns det ett antal saker att tänka på. Du behöver hitta ett ämne som din målgrupp är intresserad av just nu. Du behöver också tänka ut en vinkel som gör att den fångar läsarens intresse. Läs gärna mitt exempel för inspiration. Lycka till med din kommunikation! Fler bra tips hittar du i vår kunskapsbank.