För oss på Lowell var det självklart att använda nya digitala möjligheter för att göra inkassoprocessen så effektiv och användarvänlig som möjligt. Vi visste att 67 procent av konsumenter i Sverige både öppnar och läser kommunikation via SMS direkt, och att vår introduktion av Swish som betallösning under telefonsamtal uppskattades av kunder som ett snabbare och smidigare sätt att betala.
Nästa steg blev därför självklart. Idag är vi först i Sverige med att lansera Mobilinkasso, en ny tjänst från Lowell som gör det möjligt att hantera sitt inkassokrav med ett fåtal klick direkt i mobilen.
> Inkassokravet skickas via SMS
> Kunden identifierar sig via BankID
> Inkassokravet öppnas och kan betalas via Swish eller kort, direkt i mobilen
Tidiga resultat av användningen pekar mot en halvering av betaltiden, jämfört med inkassokrav via post. I kombination med en väl genomtänkt digital kundresa där både information, stöd och möjlighet till en avbetalningsplan finns ett knapptryck bort, säkerställer vi att tröskeln för att betala sitt inkassokrav är så låg som möjligt – samt att konsumenter har en smidig upplevelse hela vägen.
Vårt mål är att det ska vara lika enkelt att bli skuldfri som att ta ett SMS-lån, eller handla på kredit via mobilen. Det är så vi hjälper säkerställa en trygg och stark ekonomi för svenska konsumenter såväl som företag.
Nyfiken på hur Mobilinkasso kan förbättra ditt företags inkassohantering och minska inbetalningstid? Kontakta oss idag för ett samtal om hur vår tjänst kan hjälpa just er och era slutkunder.