Checklista för att undvika bedragare
- Diskutera med din personal kring vilka bedrägerier ni kan råka ut för, skapa en miljö där man kontrollerar och ifrågasätter. Ta inte för givet att din personal säger ifrån eller ifrågasätter om du inte visar att det är ok att göra det.
- Var minst två personer som attesterar kostnader och gör inga utbetalningar under tidspress, detta minskar risken att fel begås.
- Unna er att vara lite extra misstänksamma. Kontrollera nya kunder och leverantörer som kontaktar er. Ställ frågor och gör sökningar på internet innan ni går vidare med leverans eller betalning.
- Bestäm i förväg hur personalen på plats ska agera om de är osäkra kring en faktura eller beställning. Vem ska de fråga?
- Skicka alltid orderbekräftelser till kunderna.
Läs mitt tidigare inlägg i samma ämne.
Om du trots allt betalar en bluffaktura är det viktigt att du bestrider den. Läs mer här om hur du bestrider en bluffaktura. Du kan också hitta mer information på polisens webbplats.