För bara några år sedan hade inte många svenskar ens hört talas om begreppet Black Friday. Förra året såldes det för 5,3 miljarder kronor i Sverige den dagen, enligt en undersökning från PostNord, och i år spås en 37 procentig ökning. Många butiker har redan börjat annonsera och konkurrera med varandra inför den 23 november. I en serie artiklar kommer vi att beröra ämnet Black Friday. Var kommer namnet ifrån? Hur kan jag förbereda min webbshop? Hur kan jag som konsument förbereda mig, så att jag inte konsumerar mer än jag planerat utan ser till att även en så extrem shopping-dag blir en positiv upplevelse?
Ordet Black Friday dök första gången upp 1961 i Philadelphia, där den beskrev den enorma trafik som uppstod dagen efter Thanksgiving, när folk reste hem efter att ha firat helgdagen med släkten. Thanksgiving firas i USA den fjärde torsdagen i november. Senare tog handlarna över denna dag och började rea ut sina varor i glädje över att de vid denna tidpunkt på året började gå med vinst. De gick alltså från röda (negativa) siffror till svarta (positiva) siffror i sin försäljningsstatistik. Allt som såldes efter denna punkt var alltså med vinst. Tips på hur du kan öka din lönsamhet.
Black Friday har sedan 2005 varit den största shopping-dagen i USA. Och tragiskt nog kan det gå riktigt vilt till när mängder av människor trängs för att handla till bra priser. Sedan 2006 har det rapporterats 10 dödsfall och 111 skadade i samband med shopping under Black Friday i USA.
I Sverige markerar Black Friday tillsammans med Cyber Monday, som infaller måndagen efter Black Friday, starten på julhandeln. Cyber Monday marknadsförs av amerikanska e-handlare som e-handelns motsvarighet till Black Friday. Black Friday uppmärksammades första gången i Sverige 2013, och försäljningen ökade då med 100% jämfört med en vanlig fredag. Läs också min tidigare artikel med tips för dig som säljer på distans.
Idag börjar många handlare med sina erbjudanden redan måndagen innan Black Friday, och avslutar med ytterligare kampanjer på Cyber Monday. Därför är Black Friday egentligen en hel vecka. Enligt en prognos gjord av sajten ehandel.se så kan vi räkna med en tillväxt på 37 % för e-handeln under Black Friday. För hela veckan ligger prognosen på 30 % ökning. Under ”lillebror” Cyber Monday spås en tillväxt på 25% 2018.
Som konsument kan det vara lätt att dras med i alla erbjudanden och stress kring reor. Men då Black Friday infaller en månad före jul kan det ändå finnas mycket att spara genom att handla julklapparna till lägre priser. Vårt tips är att bestämma dig i förväg vad du ska leta efter. Sätt också upp ett rimligt maxbelopp för din totala shopping. Granska sedan olika erbjudanden i god tid så att du är väl förberedd när rean startar.
I nästa artikel om Black Friday ger vi tips om hur du förbereder ditt företag, framförallt om du har en webbshop. Läs fler intressanta artiklar för dig som företagare på vår blogg.