Att ha en bra rutin för sin fakturering och påminnelsehantering är centralt i ett hälsosamt företag. Du sparar tid, får bättre likviditet och uppfattas som professionell och seriös. I de flesta fall betalas fakturor i tid, men vad händer om så inte är fallet? Att du har koll på din påminnelseprocess är ytterst viktigt för att du ska slippa agera från fall till fall, slösa onödig tid och riskera att betalningen uteblir helt. Här tipsar jag om hur du kan skapa din rutin.
Även om påminnelser ökar betalningsgraden väsentligt, slarvas det ofta med processen efter att fakturan skickats ut. Att i förväg ha bestämt hur du ska agera om en faktura inte betalas, är viktigare än man kanske tror. Tänk på att ju längre tid du väntar innan du kontaktar kunden eller skickar en påminnelse, desto större är risken att du inte får betalt. Påminnelsehanteringen kan alltså påverka din likviditet i allra högsta grad. Fler tips för hur du kan förbättra din likviditet kan du läsa i detta inlägg.
Att lägga ner lite tid på att kartlägga både din fakturerings- och påminnelseprocess kan därför löna sig i förlängningen. Genom att skissa upp en tidslinje för din process får du en bra översikt och ser var flaskhalsarna finns, för att sedan kunna åtgärda dem.
Din inkassoleverantör kan hjälpa dig att gå igenom och förenkla din fakturahanterings- och påminnelseprocess så att den blir mer effektiv. Kom ihåg att du alltid kan få hjälp med de delar som inte tillhör din kärnverksamhet. Antagligen kostar det mindre än de pengar du tjänar genom att göra det du är bäst på!