Under 2018 har vi skrivit många artiklar med tips och råd för dig som driver eller arbetar på ett mindre eller medelstort företag. Med vår drygt hundraåriga erfarenhet från kredithantering, har vi mycket att dela med oss av för dig som vill bygga ett hälsosamt företag. Här summerar vi några av våra mest lästa artiklar under året. Vi vill också passa på att önska en god jul och ett gott nytt år. Nästa år kan du förvänta dig mer intressant material, analyser, guider med mera från oss. På återseende 2019.
Digitaliseringen av den skrivna kommunikationen ökar med en rasande fart. På privatsidan har Kivra kopplat ett grepp om de säkra brevlådorna med sina 2,5 miljoner användare. På samma gång ser vi problem hos tryckerijättarna, när de försöker ställa om från att vara fysisk mellanhand till att leverera digitala plattformar för skapande och styrning av skriven kommunikation. Till detta tillkommer givetvis de nygamla kraven som aktualiserats i och med GDPR vilket än mer sätter fokus på att kommunikationen skall vara säker. I denna artikel beskriver vi det senaste gällande digitaliseringen av fakturor företag emellan. Till artikeln!
Bedrägeriförsöken ökar tyvärr under semesterperioder och mindre företag är särskilt utsatta. Bedrägerier kostar mycket pengar och energi, och bedragarna ser ofta sin chans under ledigheter då ordinarie personal kanske inte alltid är på plats. I denna artikel tipsar vi hur du kan förbereda dig genom att sätta upp förebyggande rutiner. Vi delar också med oss av en checklista som du kan följa. Till artikeln!
Driver du en webbhandel eller ingår du avtal med dina kunder på distans? Då omfattas du av Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Här regleras vilka skyldigheter du som företagare har gentemot konsumenten vid distansförsäljning. Vid denna typ av försäljning finns det några saker som är extra viktiga att tänka på. I denna artikel kan du läsa mer om vilka dessa är. Till artikeln!
Har du råkat ut för att kunder betalar försent eller i värsta fall inte betalar alls? Ofta kan det bero på otydlighet och missförstånd. Det finns några enkla åtgärder du kan vidta för att underlätta för dina kunder att betala. Detta gör stor skillnad i fråga om likviditet, kundrelationer och inte minst det ekonomiska resultatet så småningom. I denna artikel delar vi med oss av sex åtgärder som minimerar missförstånd och gör det mycket enklare för dina kunder att betala i tid. Till artikeln!
Under det gångna året har vi också samlat flera av våra bästa tips, analyser och andra insikter i en kunskapsbank. Här kan du ladda ner guider, infografiker, e-böcker med mera helt utan kostnad. Kunskapsbanken fylls hela tiden på med nytt intressant material.