Företag - Lowell

Hur du lyckas med din kommunikation

Skriven av Tove Gerdin | 2019-04-01 11:33

Vad krävs för att skapa kommunikation som faktiskt når fram till just din målgrupp och får dem att avsätta några minuter till att läsa din text, eller att se din film? I denna bloggtext berättar Tove Widemar Gerdin, Kommunikationsansvarig på Lowell Sverige, hur du skapar bra kommunikation.

Jag hade först tänkt ge dig några enkla och användbara tips på hur du som företagare kan använda PR för att på ett trovärdigt och engagerande sätt få ut dina budskap. Men, jag inser att det är onödigt att avgränsa mig till att bara prata om PR då mina tips går att applicera för all kommunikation. Oavsett om du skriver på en egen blogg, ett inlägg på LinkedIn eller ett pressmeddelande för media så kan du utgå från de här tre stegen för att skapa kommunikation som engagerar och intresserar dina läsare.    

Ingen bryr sig

Ja, det låter hårt. Men den bistra sanningen är att väldigt få bryr sig om ditt företag och vad du har att säga om era tjänster. En nyhet som kommer ”inifrån och ut” får sällan mycket uppmärksamhet. Utgå därför alltid ifrån att ingen bryr sig och vänd sedan på perspektivet. Vilka utmaningar eller intressen har din målgrupp? Där kan du hitta intressanta utgångspunkter och idéer för ämnen att skriva om. 

 

Gör dig relevant

Vi möts av en anstormning av nyheter överallt. För att nå igenom bruset behöver det du har att säga kännas relevant. Det kan du uppnå ta avstamp utifrån det som händer i omvärlden. Är det bokslutstider, semester eller rapporterar media om nyheter som berör din bransch? Gör dig relevant genom "kroka i" aktuella händelser.  Läs till exempel våra reflektioner på Finansinspektionens rapport om konsumentskydd.

 

Hitta vinkeln

Det här kan låta lite pretentiöst, men det handlar helt enkelt om att vässa till texten så att den blir fokuserad och intressant att läsa. Du har ämnet som målgruppen är intresserad av, en händelse i omvärlden som gör det relevant – sen knyter du ihop de två med en vinkel som fångar läsarens intresse.

 

Ett kort exempel

För att göra den här metoden mer konkret, kan vi utgå från ett verkligt exempel. För snart två år sedan skrev jag ett pressmeddelande om hur du undviker att få betalningsanmärkningar under sommarsemestern. Det ledde till en artikel i Aftonbladet och senare även en bloggpost som anpassats efter målgruppen, då den handlade om hur företag kan undvika betalningsanmärkningar under ledigheter. I detta exempel ingick alla ingredienser ovan.

  1. Ett ämne som berör – Ingen vill ha betalningspåminnelse eller inkassokrav. Det är ett ämne som är intressant både för företag och privatpersoner. Ämnet är även relevant för Lowell att prata om i vår roll som inkassoföretag och expert inom området. 
  2. Relevans – Inför ledigheter och sommarsemestrar är risken att missa fakturor och betalningar större än normalt. Därför blev ämnet relevant just under sommaren. Sommarsemestern blev "kroken" som vi hängde upp nyheten på.
  3. Vinkel – Undvik betalningspåminnelser under semestern blev vinkeln. Det är tydligt i rubriken och hela texten handlar om det här ämnet ur olika infallsvinklar.

 

Sammanfattning

För att nå fram med ditt budskap finns det ett antal saker att tänka på. Du behöver hitta ett ämne som din målgrupp är intresserad av just nu. Du behöver också tänka ut en vinkel som gör att den fångar läsarens intresse. Läs gärna mitt exempel för inspiration. Lycka till med din kommunikation! Fler bra tips hittar du i vår kunskapsbank.