Dåliga faktureringsrutiner leder ofta till sena betalningar, onödiga kostnader och försämrat kassaflödet för mindre företag. Men hur ska du hinna ta tag i detta samtidigt som du har ont om tid och få resurser? Här ger vi tips på några enkla åtgärder för att förbättra dina rutiner för fakturering och uppföljning.
Om vi frågar dig vad som är hjärtat i ditt företag, kanske du svarar dina anställda eller produkterna eller tjänsterna du säljer. Oavsett vad du svarar, ger vi dig rätt.
Men om vi frågar dig vad som håller ditt företags "hjärta" igång, är vi beredda att ta en diskussion om vi är oense. Vi menar nämligen med säkerhet att svaret är fakturering och uppföljning. Är du dålig på det, så stannar cirkulationen i ditt företag. Eller för att använda rätt terminologi, så kommer kassaflödet att minska, vilket i sin tur påverkar likviditeten och resultatet över tid. Därför är bra fakturerings- och uppföljningsförfaranden avgörande för om ditt företag överlever på lång sikt. Läs mer om om hur du vässar dina rutiner för ekonomi.
Självklart kan du ta tag i faktureringen genom att göra en kraftsamling lite nu och då, men det är verkligen inte en metod som vi rekommenderar - åtminstone inte om likviditeten är viktig för dig.
Arbetet ska kunna gå av sig självt om du bara sätter det i system, helst i form av en skriftlig procedur med specifika tider för när olika uppgifter ska utföras. Här är några enkla steg:
Läs våra tips för att få betalt i tid.
Det finns många argument för att mindre företag borde ta hjälp med utskick och uppföljning av fakturor. Här är några av dem: