Företag - Lowell

Varför fullföljer inte fler kunder sina köp vid e-handel?

Skriven av Johan Trybom | 2018-07-18 08:53

Undrar du varför så många kunder som besöker din webbutik inte fullföljer sitt köp? Kan du se att besöken på sidan ofta kan vara ganska långa och att saker läggs i varukorgen, men att köpen inte går hela vägen till betalning? Funderar du på hur du kan ändra på detta? Du är inte ensam. Det är vanligare än man kan tro att varukorgar lämnas på vägen till betalning. Självklart vill du som e-handlare att så många som möjligt fullföljer sina köp. 

Som e-handlare är den största utmaningen inte bara att få kunder att välja just din butik, du ska sedan få dem att gå hela vägen till betalning. Detta är ett arbete i många steg. Det finns många anledningar till att kunderna inte går hela vägen till betalning och det är viktigt att kunden känner sig trygg med villkor och kostnader genom alla steg. Här har jag listat några av de vanligaste anledningarna:

  • Oväntade kostnader uppstår längs vägen.
  • Kunden hittade bättre pris någon annanstans.
  • Utcheckningen tar för lång tid.
  • Kunden undersöker och jämför bara produkter och priser på sidan.
  • För få betalningsalternativ.
  • Kunden oroar sig för säkerheten.

Vill du veta mer om hur du kan överbrygga dessa? Ladda ner vår guide där vi har samlat några enkla tips för hur du kan förenkla för kunden och förbättra upplevelsen. Läs också vår blogg med tips för dig som säljer på distans.