Semestertider är tyvärr högtid för bedragare och fakturaskojare. Nedan ger vi några tips på vad du bör göra om du misstänker att du fått en bluffaktura.
Om du misstänker att du har fått en bluffaktura, bör du bestrida den omgående. Har du fått ett inkassokrav som du är tveksam över bör du även bestrida det.
En bestridan bör alltid vara skriftlig. Du kan bestrida en faktura genom att skicka e-post, gärna med läskvitto så att du vet att mottagaren öppnat meddelandet. Du kan också använda rekommenderat brev.
Undvik vanlig post då det kan vara svårt att bevisa i efterhand att du har bestridit ärendet.
Ett exempel: Jag bestrider betalningsansvar av faktura med fakturanummer xx då jag inte beställt varan.
Det är viktigt att du kan bevisa datum och innehåll i ditt bestridande. Spara därför en kopia på alla meddelanden med motparten! Besök gärna polisens hemsida för att läsa vad du bör göra om du fått en bluffaktura.
Läs mer om hur du undviker bedrägerier under semestern.
I vår kunskapsbank har vi samlat intressant och värdefullt material för dig som driver eller arbetar på ett företag. Klicka nedan för att ta del av våra guider, e-böcker och analyser.