Den 26 och 27 september var det dags för årets upplaga av Ekonomi & Företag – en av Sveriges största och bästa arenor för ekonomer och företagare, på Kistamässan utanför Stockholm. Full av energi återvände jag till kontoret efter två späckade dagar.
Mässan erbjuder ett smörgåsbord av ny kunskap och möjlighet att samla information och inspiration. Det som slog mig i år var fokuset på digital och artificiell intelligens. Jag har varit utställare och besökt många mässor i olika branscher under åren, men jag blev positiv överraskad av Ekonomi & Företagsmässan, där man verkligen lyckats blanda mingel med nätverk, intressanta föreläsningar och workshops med massor av tips kring hur man navigerar bäst i en interaktiv värld.
Nedan delar jag med mig av mina reflektioner och de största diskussionsämnena från mässan.
Ordet på allas läppar. Redan nu, men också i framtiden, ska allt sparas i molnet. Detta möjliggör större kontroll i realtid, var som helst och när som helst. Men fundera på vad det innebär för dig som företagare och vilken nytta det kan tillföra för dig och dina kunder. Läs också min kollega Jens text om digitalisering för företagare.
Kundernas krav förändras och för att ständigt vara i framkant och vässa ditt erbjudande behöver du hänga med i utvecklingen. Känns det lite stressande? Mitt tips är att alltid utgå från dina kunders perspektiv. Vad gör mest skillnad för dem? Var också intresserad och håll dig informerad av vad som händer i din bransch. Investera tid på att gå på seminarier och följa bloggar och personer som delar med sin av bra kunskap för dig. Fundera sedan på vad som är "need to have" och "nice to have". Prioritera därefter.
Att omge sig med medarbetare och rådgivare som kompletterar varandra, med rätt social och digital kompetens är mitt bästa tips från mässan. Utöver att göra en kompetensinventering , se till även att du utvecklas som ledare. Läs mitt tidigare inlägg om ledarskap och utveckling.
Har du rätt erbjudande för vad marknaden efterfrågar? Kunder är pålästa på ett helt annat sätt nu är tidigare. Dessutom är de uppvaktade av konkurrenter och deras erbjudande. Ha örat mot marken och lyssna utifrån och in och inte tvärtom. Prata med dina kunder. Det är inte alltid de vet vad de vill ha, men du har en viktig roll i att hjälpa dem på traven. Glöm inte bort att du är expert inom ditt område och det uppskattar kunderna. Ett tips är också att besöka vår kunskapsbank med intressant material.
Ha alltid rätt mental inställning och fokus på att leverera den bästa kundresan och alltid genomföra möten i världsklass. Och till sist: Var inte rädd att utmana dig själv utan se möjligheter i att upptäcka och prova nya arbetssätt. Remember… The sky is the limit….>