Är ni ett av alla de företag som just nu känner oro inför hur coronakrisen kommer att påverka bolaget? Kanske hör ni till dem som redan känner av effekterna? I vilken omfattning och när i tiden företag drabbas beror på en mängd faktorer. Klart är ändå att väldigt få – om ens någon – kommer att gå opåverkade ur den här krisen.
Vi är medvetna om att det redan är för sent för vissa företag, vilket är otroligt tråkigt, men för många kan förberedelser, en snabb omställning och nya tankesätt fortfarande göra skillnad.
Här delar vi med oss av tips och frågor som hjälper er att rusta företaget inför det maraton av utmaningar vi nu ställs inför.
Skaffa er en översikt över ekonomin och fundera över vilka parametrar som kommer att påverka den. Försök så långt som möjligt att agera proaktivt. Tänk igenom olika scenarier och gör en plan för hur ni kan undvika de sämre alternativen, och hur ni ska tackla de olika utmaningarna.
Gå igenom alla ordrar och leveranser för att försäkra er om att ni ligger i fas. Undersök om era leverantörer kommer att kunna leverera som planerat. Var förstående kring förlängda leveranstider men agera om det behövs. Se även till att informera era kunder om detta, så att också de får en chans att förbereda sig.
Tänk igenom vad er verksamhet levererar och hur ni gör det. Finns det möjlighet att justera något i er leveranskedja för att underlätta för era kunder?
Allra viktigast i en kris är förstås att ta hand om sina medarbetare. Se över hur ni med hjälp av förberedelser kan minska risken för smittspridning och vad ni kan göra för att alla ska må bra fysiskt såväl som psykiskt under den här tuffa perioden. Planera för hur ni klarar olika arbetsuppgifter om någon blir sjuk. Att en person med nyckelkompetens plötsligt blir sjuk kan få stora konsekvenser.
Kommunicera tydligt internt om vad som händer i företaget för att undvika spekulationer, onödig stress och konflikter. Bjud in till samtal med medarbetarna och diskutera nya idéer för hur ni ska ta er igenom krisen. Med ett team som kämpar tillsammans mot samma mål har ni större möjlighet att ta er igenom denna situation.
För att bidra till minskad smittspridning och för att kunna fortsätta med er verksamhet även om ytterligare restriktioner som påverkar rörelsefriheten i samhället införs, kommer ni ha stor nytta av digitala tjänster. Vi menar såklart inte att ni ska digitalisera hela er verksamhet i ett slag och det passar förstås inte alla företag att bli helt digitala, men mycket går att få igång relativt enkelt – ett arbete som ni dessutom kommer att ha mycket nytta av när krisen är över.
Kan vi sköta jobbet helt eller delvis på distans?
Om svaret är ja:
För att stå stadigt när det stormar är det viktigt att snabbt börja tänka i nya banor. Om ni kan se krisen som en möjlighet och vara flexibla kanske det går att hitta nya erbjudanden? Men tänk på att värna om ert varumärke. Det kan vara frestande att hitta snabba vägar till nya intäkter men undvik att hoppa på idéer som kan upplevas som att ni utnyttjar situationen. Det kan skapa “badwill” och skada ert varumärke. Försök att vara generös i ert erbjudande. Läs hur Herrängens Gård tänkt nytt för att klara krisen.
Sist men inte minst, försök att se framåt. Det här är en period som vi ska ta oss igenom. Försök att göra det till något som ni ska klara tillsammans!