I den kris vi nu befinner oss i, där det mesta är ställt på ända, kan det som företagare vara svårt att navigera och prioritera. Hur ska man tänka och planera framåt när man inte ens vet vad som händer imorgon?
Vi har därför tagit fram en artikelserie med tips och råd kring vad ni som företag kan tänka på för att hålla verksamheten flytande, och kanske till och med komma stärkt ur krisen. Nedan kan du läsa den första delen som tar upp tips om hur ni håller fokus och riktning mot tiden efter krisen.
Även om det finns andra saker som känns viktigare just nu, än att filosofera över visioner och målsättningar, så kan det här för många företag vara precis rätt tidpunkt. Genom att ta ett steg tillbaka och se på verksamheten ur ett större perspektiv skapar ni en tydligare bild över var ni är och vart ni är på väg. På så sätt kan ni se vilka prioriteringar och åtgärder ni behöver göra för att skapa så bra förutsättningar som möjligt, både för att hålla er flytande nu och för att kunna blomstra efter krisen.
Att minska kostnader är förstås viktigt under kristider, men det är också viktigt att noggrant analysera hur neddragningarna kommer att påverka er på lång sikt. De åtgärder ni gör idag påverkar även era långsiktiga möjligheter. Vad får det till exempel för konsekvenser att dra ned på försäljning och marknadsföring i det här läget? Om man vågar och kan satsa framåt, kan man hamna i en bra position när det är dags att växla upp igen. Ibland kan det löna sig att gasa i uppförsbacken – beroende på hur mycket bränsle som finns kvar i tanken såklart.
Att göra verksamheten så snabbrörlig och flexibel som möjligt, gör den mindre sårbar. Att sprida sina risker på olika marknader och mellan olika målgrupper kan vara smart om det går. Tänk också på att det ni levererar oftast är så mycket mer än produkt och pris. Att kunna erbjuda värde i kristider ger även ert varumärke en skjuts i rätt riktning som annars kan ta år att marknadsföra sig till.
När man börjar vackla är det lätt att fokus hamnar på fel saker. För att klara sig igenom en kris behövs mod och framåtanda som ledare. Om ledningen börjar tvivla smittar det lätt av sig på resten av organisationen som då i värsta fall tappar motivation och effektivitet. Försök att vända på svårigheterna till utmaningar för att inte tappa drivkraften.
En kris drabbar människor på olika sätt. Vissa skräms av viruset, andra känner panik över börsrasen, andra tar det hela med en klackspark. Oavsett hur personalstyrkan reagerar är det viktigt att vara uppmärksam och lyhörd. En god lagkänsla skapas inte per automatik, men är en livlina för krisande företag.
Slutligen är vårt hetaste tips att försöka att få hela företaget att köpa in sig i och visualisera vilka ni kommer att vara när krisen blåst över. Med kompassen rätt inställd är det enklare att styra skutan och faktiskt hamna där ni vill. Lycka till!