Just nu känns framtiden väldigt oviss för de flesta av oss. Inte bara företag utan hela samhället har hamnat i ett läge av akut och samtidigt långsiktig krishantering. Det är en påfrestande situation som man normalt bara befinner sig i under en kortare period. Många kanske fastnar i den akuta fasen lite för länge och glömmer bort att se framåt. Men det är viktigt att komma ihåg att det kommer en tid efter krisen också. Att försöka tänka lite längre, bortom den akuta situationen, kan innebära stor skillnad för var ni faktiskt kommer att befinna er när krisen är över.
Nedan kan du läsa del två i vår artikelserie som handlar om företagande i förändring. I den första delen tog vi upp tips kring visioner, målsättning, hur man prioriterar och skalar ned smart samt hur du som ledare kan agera och hålla ihop organisationen. Läs bloggen om att tänka långsiktigt även i kristider här.
I det här inlägget tittar vi på hur ni kan engagera medarbetarna, öka kompetensen och stärka bolaget inför en återgång till ett mer normalt läge - även om det ligger en bit framåt i tiden.
Försök att kompetensutveckla i den mån det går. Har ni medarbetare som har mindre att göra eller blivit permitterade kan det här vara en bra tid att uppmuntra till vidareutbildning. Om ni har möjlighet kanske det här också kan vara ett tillfälle att ta tag i konkreta saker i det interna förbättringsarbetet som ni tänkt göra “när det finns tid”.
När krisen avtar kommer det att upplevas som en nystart för en hel värld, då gäller det att vara så förberedd som möjligt eftersom konkurrensen vid startlinjen kommer att vara hård.
Se till att dra lärdomar av allt som händer under krisen. Analysera och reflektera över vad ni har klarat bra och vad som är svårt. I kristider kan det bli extra tydligt var ni som företag är starka och var ni kan förbättra er.
I de företag där man jobbat hemifrån har man exempelvis fått testa nya arbetssätt. Vissa medarbetare har kanske sett fördelar i att arbeta ostört hemifrån medan andra tycker att det varit svårt att inte ha en fysisk arbetsplats och kollegor att gå till.
När man börjar vackla är det lätt att fokus hamnar på fel saker. För att klara sig igenom en kris behövs mod och framåtanda som ledare. Om ledningen börjar tvivla smittar det lätt av sig på resten av organisationen som då i värsta fall tappar motivation och effektivitet. Försök att vända svårigheterna till utmaningar för att inte tappa drivkraften.
Att samarbeta med andra, utanför organisationen, kan också vara smart. Genom att rikta blicken utåt kanske ni kan hitta andra aktörer att samarbeta med. Förutom att ni på så sätt kan skapa ännu bättre erbjudanden, få en större kundbas och fler möjligheter till effektiv marknadsföring, kan ni skapa fler ambassadörer för ert varumärke.
Fundera över hur ni praktiskt ska gå tillväga när det väl är dags att återgå till arbetsplatsen igen. I början kommer det förmodligen att vara av stor vikt att ha tydliga regler för hur man agerar för att undvika smittspridning. Men utöver det kan det vara bra att tänka på hur ni växlar upp i rätt takt, vad ni ska fokusera på och vad som kommer att vara förändrat när ni kommer tillbaka.
Till sist vill jag påminna om vikten av att stanna upp emellanåt, även under den här tiden. Dela sorg och oro med varandra. Fira segrar tillsammans, stora som små – och glöm inte att skratta ihop!