Ingen kan ha missat ordet digitalisering. Vi förstår att det påverkar oss, genomsyrar hela samhället och förändrar den värd vi lever i. Det kan på många sätt kännas överväldigande, stort och krångligt.
Som företagare är det lätt att bli stressad över vad detta fenomen innebär. Vilka fördelar finns det för mig? Vad gör mina konkurrenter? Vad innebär det för mitt företag? Och framförallt, var ska jag börja? Det enda vi vet säkert är att utvecklingen går framåt och bereder vägen för nya fantastiska möjligheter för företagen. I denna artikel vill vi lyfta tre fördelar med digitaliseringen för din som företagare och hur det kan hjälpa dig att utveckla ditt företag.
Teknisk utveckling har i alla tiden varit en viktig faktor, kanske den viktigaste, bakom bättre levnadsförhållanden och välståndsutveckling. Nya tekniker har möjliggjort effektivare produktion och besparing av arbetskraft. Med datorernas utveckling och i takt med att de blivit mer kraftfulla och vanliga, kom också möjligheten att samla och behandla stora mängder information. Att mer och mer information finns tillgänglig i digital form är bakgrunden till digitaliseringen. Utvecklingen av gemensamma digitala plattformar och system har lett till att påskynda utvecklingen. Detta har i sin tur skapat förutsättningar för nya produkter, tjänster och beteenden som påverkar oss som privatpersoner, företag och samhället i stort.
Digitala system gör det möjligt för dig att komma närmare dina kunder och att förstå deras behov och utmaningar. Du kan se till att erbjuda det varje kund efterfrågar och effektivt kunna skicka attraktiva erbjudanden och bygga starka relationer. Det innebär också att kunderna kan vara mer pålästa om dina produkter och tjänster i förväg, vilket ställer högre krav på transparens och tydlighet från dig.
Även konkurrensen ökar då det är enkelt för kunden att jämföra utbudet från olika leverantörer. Helt plötsligt jämförs du kanske också med utländska leverantörer och leveransmöjligheter. Det innebär såklart många fördelar för dig som företagare med det kräver också en strategi för att utveckla flera kontaktytor med dina kunder och att se till att ha rätt kompetens som kan möta dem där och när de söker kontakt och information. Läs mer och inspireras i vår e-bok för företag i tillväxt.
När marknaden växer och regelverken blir mer komplexa, är tiden för då avtal kunde bestå av ett handslag förbi. För dig som företagare är det viktigt att ha koll på avtal och viktiga dokument och att lagra dem på ett säkert sätt. Digitala plattformar och effektiv informationsinsamling, gör det möjligt att till stor del automatiskt fylla i dokument och därmed minska risken för fel. Du kan också lagra och hantera viktiga dokument och smidigt dela dem med dina kunder. I tillägg till detta har de större onlinetjänsterna för avtalshantering möjlighet att säkra avtalen med elektronisk signering.
Läs fler tips om hur du ingår säkra avtal.
Digitala kanaler och större tillgång till information gör att kunderna är mer pålästa och medvetna än tidigare. De förväntar sig också snabba svar och att du finns närvarande i flera kanaler. De förväntar sig inte bara svar via telefon, mejl och sms utan också via hemsida, chatt, bloggar och sociala medier och helst skall kommunikationen vara sömlös mellan olika kanaler, så kallad omnichannel.
Dessutom är det inte bara du som står för svaren kring dina produkter och tjänster, kunder och konkurrenter driver också diskussioner i olika forum på nätet. Genom att hantera detta på rätt sätt har du helt nya möjligheter att skapa starka relationer, upplevas som en smidig och pålitlig leverantör samtidigt som du lär dig massor från dina kunder.
En stor fördel är också att kunderna kan, och många gånger vill, hjälpa sig själva i större utsträckningen än tidigare. Läs mer om Lowells digitala tjänster. Om du har en aktiv kommunikation i sociala media och till exempel sprider guider och instruktionsfilmer, hjälper du kunderna att snabbt få hjälp – fast på egen hand. Hos vår partner Nystartad kan du läsa mer om hur du marknadsför dig på Instagram.